Forretningsbetingelser - Befordringsbestemmelser - Passagerrettigheder - Cookies
Alt det praktiske
Almindelige Forretningsbetingelser
Følgende Almindelige Forretningsbetingelser er gældende for køb hos Molslinjen A/S, CVR nr. 17881248.
De Almindelige Forretningsbetingelser er gældende fra den 18. maj 2022.
1.1 Ved ’Passager’ forstås enhver fysisk person, som befordres eller skal befordres med skib i henhold til aftale med Molslinjen A/S, samt den, som ledsager et Køretøj eller Gods.
1.2 Ved ’Rejsegods’ forstås genstande, som befordres i tilslutning til en aftale om passagerbefordring. Rejsegods kan opdeles i 4 kategorier:
1.2.1 Ved ’Håndbagage’ forstås det Rejsegods som en Passageren har i sin varetægt eller som passageren medfører i eller på sit Køretøj.
1.2.2 Ved ’Køretøj’ forstås det motordrevne køretøj som en Passager medbringer ombord på færgen.
1.2.3 Ved ’Værdigenstande’ menes blandt andet penge, værdipapirer, sølv, guld, ure, juveler, smykker og kunstgenstande.
1.2.4 Ved ’Andet rejsegods’ forstås det som falder uden for definitionen i pkt. 1.2.1, 1.2.2 og 1.2.3.
1.3 Ved ’Gods’ forstås genstande, der falder uden for definitionen i pkt. 1.2. Lastbiler, varebiler, busser og gods der transporteres med disse er Gods, medmindre disse er chaufførens eller Passagerens personlige ejendele og benyttes som personbil, hvorefter de er at anse som Rejsegods.
1.4 Ved ’Værdigods’ forstås blandt andet men ikke udelukkende tobak, spiritus, smykker, kontanter og lignende let omsættelige genstande.
1.5 Ved ’Transportbeholder’ forstås enhver container, trailer, fladvogn, palle, tank eller lignende.
1.6 Ved ’Farligt gods’ forstås gods, som er omfattet af sølovens § 257, stk. 1 og 2.
2.1 Nærværende Almindelige Forretningsbetingelser gælder for enhver aftale om befordring indgået af Molslinjen A/S, uanset om der udstedes dokument om aftalen eller ej. I tillæg hertil gælder de på færgen opslåede befordringsbestemmelser.
2.2 Molslinjen A/S kan ikke gøres ansvarlig for tab, direkte eller indirekte, herunder tab af indtægter ud over, hvad ufravigelige regler i søloven eller anden ufravigelig lovgivning foreskriver.
2.3 Molslinjen A/S begrænser sit ansvar mest muligt i henhold til sølovens regler.
2.4 Der kan forekomme saltsprøjt på bilerne.
2.5 Medmindre ufravigelige regler i søloven eller anden ufravigelig lovgivning hjemler andet værneting, skal alle tvister med Molslinjen A/S afgøres efter dansk lovgivning ved Molslinjen A/S’ hjemting.
2.6 Reservation er ikke garanti for befordring, men er alene at anse som en forespørgsel om ledig kapacitet på den pågældende færge. Reservation slettes automatisk, såfremt in-check ikke er gennemført senest 10 minutter før planlagt afgang.
2.7 Såfremt der er katastrofe-, ambulance- eller politikørsel ved udsolgte afgange, bliver de sidst ankomne reserverede køretøjer sat i venteposition.
2.8 Angår aftalen et bestemt skib, er Molslinjen A/S berettiget til at opfylde aftalen med et andet passende skib, og evt. oplysning om skibstype er ikke bindende for Molslinjen A/S.
2.9 Afgangs- og sejltider oplyst af Molslinjen A/S anses som omtrentlige, og Molslinjen A/S garanterer således ikke for, at disse overholdes. Molslinjen A/S påtager sig ingen ansvar for uregelmæssigheder i driften, for tilslutning til tog, rutebiler og andre transportmidler.
2.10 Molslinjen A/S forbeholder sig ret til at opkræve tillægsafgift på op til DKK 750 ved passage af check-in/billettering uden betaling, eller ved passage uden gyldig billet til den valgte transportform. Kontrollen af køretøjer foregår således, at bookingoplysningerne ved check-in sammenholdes med køretøjets tekniske specifikationer via databasen Bilstatistik.
2.11 Det er muligt at betale billetter kontant i de bemandede billetsalgssteder i havnene, og med Dankort samt en række af de mest almindelige betalingskort i billetautomater og på rederiets hjemmesider. Rederiet accepterer betaling i danske kroner.
2.12 Molslinjen A/S forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr på DKK 100 for personlig betjening ved køb og DKK 150 for ændring af billet.
2.13 Ved tilkøb af ”Undgå ramper”, skal du tjekke ind senest 10 minutter før afgang, for at vi kan garantere dig en plads på nederste dæk.
3.1 Der gives ikke fortrydelsesret for aftaler om personbefordring, jf. forbrugeraftalelovens § 1, stk. 4, nr. 4
3.2 Såfremt billettypen tillader ændringer, kan en billet ændres til en anden afgang med Molslinjen indenfor gyldighedsperioden. Bemærk: Ændrer man sin billet til en anden billettype, eksempelvis fra Lavpris billet til Standard billet, er det fortsat billetbetingelserne fra den oprindelige billet, der gælder for den ændrede billet.
3.3 Såfremt billettypen tillader ændringer, er det muligt at ændre sin billet fra én transportform til en anden ved at henvende sig til Molslinjen på tlf. 70 10 14 18 eller ved personligt fremmøde. F.eks. kan en billet til en ”Lav bil” ændres til en billet til ”Høj bil”, en ”Gående” billet kan ændres til en ”Lav bil” billet, og så fremdeles. Såfremt den nye billet koster mere end den oprindelige, betales differencen. Det er ikke muligt at få udbetalt en negativ difference.
3.4 Molslinjen A/S forbeholder sig ret til at opkræve ekspeditionstillæg på DKK 100 for køb og DKK 150 for ændring af billetten via telefon eller ved manuel ekspedition i havnene.
3.5 Er du ved en fejl kommet til at dobbeltbooke (købe to ens billetter til den samme afgang), kan du få den ene billet refunderet ved at skrive til kundeservice@molslinjen.dk INDEN planlagt afgang. Refunderingen forudsætter, at begge billetter er købt med højst 10 minutters mellemrum til samme afgang.
3.6 Lavpris billet er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato, og kan mod gebyr samt betaling af en eventuel prisforskel ændres frem til det bestilte afgangstidspunkt. Lavpris billet kan ikke refunderes. Heller ikke ved ændring til anden billettype. Der er et varierende antal Lavpris billetter til rådighed på de forskellige afgange, og Lavpris billetterne sælges efter først til mølle princippet.
3.7 Standard billet er gyldig op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres og/eller refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt. Standard billet kan ændres online uden gebyr. Ved refundering beregnes et gebyr pr. booking på 20 % af billettens pris, dog mindst DKK 100, som modregnes i tilbagebetalingsbeløbet.
3.7.1 Standard billet turkort er gyldige i 12 måneder fra købsdatoen. Ubenyttede billetter på turkortet kan efter kortets udløb refunderes i op til 12 måneder mod et gebyr på DKK 100 pr. kort. Ved refundering afregnes brugte ture på kortet til aktuel listepris for det pristrin, det oprindelige køb ville have opnået. Sammen med refunderingsgebyret fratrækkes dette beløb den oprindelige købspris.
3.7.2 Standard billet til bus er gyldig op til 3 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan ændres frem til det bestilte afgangstidspunkt. Billetten kan refunderes frem til det bestilte afgangstidspunkt efter følgende regler: Afbestilles billetten mere end 14 dage før det bestilte afgangstidspunkt, beregnes et refunderingsgebyr pr. booking på 20 % af billettens pris, dog mindst DKK 100, som modregnes i tilbagebetalingsbeløbet. Afbestilles billetten mindre end 14 dage før det bestilte afgangstidspunkt, refunderes 50 % af billetprisen.
3.8 Business BlueClass billet er gyldig op til 12 måneder fra den oprindelige rejsedato, og kan frit ændres eller refunderes uden gebyr i hele denne periode.
3.8.1 Business BlueClass turkort er gyldige i 12 måneder fra købsdatoen. Det er ikke muligt at forlænge levetiden for turene på kortet. Turkortet indeholder automatisk pladsreservation for personbil eksklusiv eventuel anhænger til enhver afgang i kortets gyldighedsperiode. Benyttes turkortet mindre end 5 minutter før ordinær planmæssig afgang bortfalder den automatiske pladsreservation, og vi kan i så fald ikke garantere, at du kommer med på den pågældende afgang, da færgen kan være ved at gøre klar til afsejling. Business BlueClass turkort kan refunderes indtil 12 måneder efter udløbsdatoen. Ved refundering afregnes brugte ture på kortet til aktuel listepris for det pristrin, det oprindelige køb ville have opnået. Dette beløb fratrækkes den oprindelige købspris.
3.9 Eventuelle ekspeditionstillæg refunderes ikke og modregnes i tilbagebetalingsbeløbet. Refundering kan alene ske via email til kundeservice@molslinjen.dk. Tilbagebetaling sker hurtigst muligt efter at rederiet har kontrolleret, at betingelserne for at få billetten refunderet er til stede.
3.10 For pakkerejser købt via andre virksomheder end Molslinjen A/S skal kundens eventuelle ret til fortrydelse, ændring eller refusion gøres gældende direkte overfor den pågældende udbyder.
4.1 Ved befordring af Passager og Rejsegods udstedes billet ved check-in.
4.2 Molslinjen A/S er ansvarsfri for tiden før Passageren går eller kører om bord, og efter Passageren er kommet i land.
4.3 For personer med handicap eller andre behov for særlig assistance imødekommer rederiet de ønsker, der måtte være med hensyn til parkering tæt på elevator, i det omfang det er muligt.
4.4 Rederiet kan forlange, at syge/handicappede har egen ledsager med under overfarten
4.5 Molslinjen A/S er i intet tilfælde ansvarlig for levende dyr, der befordres som Rejsegods.
4.6 Molslinjen A/S er ikke ansvarlig for tab af Værdigenstande.
4.7 Molslinjen A/S er alene forpligtet til at erstatte tab, som forvoldes ved, at Rejsegods går tabt eller beskadiges på grund af en hændelse under befordringen, såfremt tabet eller skaden er forvoldt ved fejl eller forsømmelse af Molslinjen A/S selv eller nogen, Molslinjen A/S svarer for.
4.8 Molslinjen A/S erstatter tab, som forvoldes ved, at en Passager dør eller kommer til skade på grund af en hændelse under befordringen i overensstemmelse med bestemmelserne i EF-Forordning 392/2009.
4.9 Et sammendrag af passagernes rettigheder ved død, personlig tilskadekomst, tab eller beskadigelse af Rejsegods som følge af hændelser under befordring med Molslinjen A/S kan ses herunder i fanen "Bilag A" samt findes på molslinjen.dk.
4.10 Molslinjen A/S er alene forpligtet til at erstatte tab eller skade forvoldt ved forsinkelse med befordringen af Passagerer eller befordring eller udlevering af Rejsegods ved fejl eller forsømmelse af Molslinjen A/S.
4.11 Molslinjen A/S er berettiget til at lade befordringen eller en del heraf udføre af et andet rederi. Skal en bestemt del af rejsen udføres af et andet rederi, er Molslinjen A/S ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse, der indtræffer under den del af rejsen, som udføres af det andet rederi. Det samme gælder, såfremt Passageren har ret til helt eller delvis at blive befordret af et andet rederi
4.12 Reklamation over forholdene om bord skal rettes til personalet i den pågældende afdeling. Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiet via hjemmesiden.
5.1 Ved befordring af Gods eller Transportbeholder udstedes der billet. Udstedelsen af billet er ikke ensbetydende med at Molslinjen A/S har fået Gods eller Transportbeholder i sin varetægt jf. sølovens § 275, idet Gods og Transportbeholder henstår på Molslinjen A/S’ områder for ordregiver, afsender eller modtagers regning og risiko indtil Godset eller Transportbeholderen føres ombord på skibet.
5.2 Ind- og udkørsel til og fra opmarcharealerne ved færgelejerne skal ske gennem rederiets portaler for check-in og evt. fotografering.
5.3 Ordregiver, afsender eller modtager opfordres til at sikre Godset og Transportbeholderen på bedst mulig måde, idet Molslinjen A/S’ områder ikke er overvåget eller særligt sikret.
5.4 Transport af gods evt. i transportbeholder, som håndteres af Molslinjen A/S eller nogen Molslinjen A/S svarer for, er omfattet af betingelserne i pkt. 4.
5.5 Molslinjen A/S er berettiget til uden meddelelse at befordre Gods eller Transportbeholder såvel under som over dæk, og Molslinjen A/S har ret til at samle Gods i en Transportbeholder.
5.6 Molslinjen A/S er ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse på Gods eller Transportbeholder, når bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse skyldes mangelfuld surring, sikring og stuvning af Godset eller andre forhold, som påhviler ordregiver, afsender eller modtager, og Molslinjen A/S er ikke forpligtiget til at kontrollere, at Godset er korrekt surret, sikret eller stuvet. Molslinjen A/S er alene forpligtiget til at undersøge Godset, såfremt Transportbeholderen udvendigt er synligt beskadiget.
5.7 Surring, sikring og stuvning af Gods påhviler ordregiver, afsender eller modtager
5.8 Molslinjen A/S kan ansvarsfrit efterlade Gods eller Transportbeholder, hvis genstanden ikke kan transporteres ombord som følge af tekniske mangler ved genstanden, som for eksempel støtteben som ikke kan løftes eller bremser som ikke virker. Molslinjen A/S vil efterfølgende orientere ordregiver, afsender eller modtager.
5.9 Værdigods befordres alene efter forudgående aftale med Molslinjen A/S, og såfremt Molslinjen A/S ikke er blevet oplyst herom, er Molslinjen A/S ansvarsfri for bortkomst, beskadigelse eller forsinkelse heraf.
5.10 Farligt gods er ikke tilladt om bord på hurtigfærgerne.
5.11 Såfremt ordregiver, afsender eller modtager af Gods eller Transportbeholder ikke afhenter dette umiddelbart efter at Molslinjen A/S har bragt det i land, oplagrer Molslinjen A/S Godset eller Transportbeholderen for ordregivers, afsenders eller modtagers regning og risiko jf. sølovens § 274, stk. 3 nr. 2.
5.12 Molslinjen A/S har pante- og tilbageholdelsesret i Gods eller Transportbeholder, som er under Molslinjens A/S’ kontrol, dels for alle på Godset eller Transportbeholderen hvilende omkostninger – vederlag og lagerleje iberegnet – dels for samtlige Molslinjen A/S’ øvrige fordringer på ordregiver, afsender eller modtager.
5.13 Det er under ingen omstændigheder tilladt at modregne erstatningskrav eller andre fordringer på rederiet i billetprisen eller rederiets tilhørende tilgodehavende.
Molslinjen A/S' behandling af personlige oplysninger fremgår af vores databeskyttelseserklæring.
På alle Molslinjen A/S’ hjemmesider, herunder blandt andet molslinjen.dk indsamler vi oplysninger om dit besøg på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne optimere websitet og dets funktionalitet, for at skabe øget brugervenlighed på hjemmesiden i forbindelse med booking af billetter og med henblik på målrettet markedsføring. Oplysningerne kan ikke henføres til dig som person, men alene til den computer, du har besøgt hjemmesiden fra. Indsamlingen sker via cookies. Du kan læse mere om cookies i nedenstående. Du skal være opmærksom på at du ved at besøge molslinjen.dk, giver samtykke til de retningslinjer, som beskrives her.
7.1 Hvad er cookies og hvordan bruges de?
Cookies er en standard teknologi som stort set alle websider bruger. En cookie er en lille tekstfil som lægges i din browsers hukommelse. Den gør blandt andet at vi kan holde styr på din billetbestilling. Derudover giver den os statistik, som vi bruger til at gøre vores webside bedre for vores brugere. Nogle browsere er sat til automatisk at acceptere cookies, men du har selv mulighed for at ændre indstillingerne, så cookies ikke bliver accepteret. Gør du det, vil det dog betyde, at mange hjemmesider, heriblandt molslinjen.dk, ikke vil fungere optimalt. Cookies er ikke programmer, der kører på din pc, men små tekstfiler, der sendes til og fra din computer. Cookies er således hverken spyware eller virus, og er altså ikke skadelige for din computer. I forhold til cookies skelnes der imellem cookies der forsvinder, når du lukker din browser (session cookies) og cookies der bliver gemt på din computer (blivende cookies). Blivende cookies bliver slettet efter en given periode/tidsinterval. Desuden skelnes der imellem om cookien har molslinjen.dk som afsender (1. part cookie) eller om den er afsendt fra en af vores partnere – typisk vores mediebureau. I så fald er der tale om en 3. part cookie.
7.2 Oversigt over cookies på molslinjen.dk
deparetureRegion: Bliver sat på forsiden i forbindelse med valg af region på ”quick booking modulet”. Cookien har til formål, at gemme information om hvilken udrejseby, der er valgt, så brugeren ikke skal vælge det manuelt hver gang de kommer ind på siden. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 365 dage.
acceptedGeolocation: Bliver sat når brugeren vælger, at acceptere eller afvise brugen af geolocation. Værdien bruges derefter til, at bestemme om geolocation må bruges på hjemmesiden. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 365 dage.
QuotedTicketsKey: er en cookie der bliver sat i forbindelse med en bestilling. Formålet med denne cookie er, at vi kan hente de priser frem, som kunden først blev tilbudt. Dette betyder, at den pris kunden fik fremvist, altid er den kunden ender med, at få når de kommer til betalingsvinduet. Cookien er en 1. part cookie og er en blivende cookie som bliver slettet efter 15 minutter.
ARRAffinity: Bruges af Azure, som hjemmesiden bliver hostet på. Azure bruger cookien til at kunne finde ud af, om hjemmesiden skal skaleres (om der skal bruges en større maskine). Cookien er en 1. part cookie og bliver slettet så snart browseren lukkes.
ASP.NET_SessionId, LB og AWSSELB sættes i forbindelse med betaling hos Epay. De bliver slettet så snart, at browseren lukkes eller betalingen går i gennem. Cookien er en 3. parts cookie.
Online Marketing Cookies: Molslinjen annonceres på internettet og her bruges cookies, så Molslinjen A/S og vores mediebureau kan tælle antal klik, besøg og effekten af at annoncere på internettet. Molslinjen A/S bruger her tekniske løsninger leveret af Adform, Facebook og Google Remarketing. Disse løsninger sætter en anonym cookie ved besøg på udvalgte steder på hjemmesiden, og når internetbannere for Molslinjen bliver vist eller klikket på. Alle data der gemmes er anonyme. De Adform cookies der sættes har følgende navne og udløbstid:
o uid er en blivende cookie der udløber efter 2 måneder.
o cid er en blivende cookie der udløber efter 2 måneder.
o Token er en session specifik cookie.
o _ga er en blivende cookie der udløber efter 2 år.
o _gid er en blivende cookie der udløber efter 24 timer.
o _gat er en blivende cookie der udløber efter 10 minutter.
o DV er en blivende cookie der udløber efter 1 dag.
o CONTENT er en blivende cookie og bliver ikke slettet.
o NID er en blivende cookie og bliver slettet efter 1 år og 5 måneder.
o Alle Adform og Google remarketing cookies er 3. part cookies.
o tr er en blivende cookie der udløber efter 3 måneder. tr er en førstepartscookie til at analysere Facebook brugeres adfærd, samt til retargeting ved udvælgelse af målgrupper og kampagner på Facebook
Webanalyse-cookies: Til løbende at forbedre Molslinjen A/S’ hjemmesider indsamles en anonymiseret statistik via webanalyseværktøjet - Google Analytics. Formålet med disse cookies er at tælle antallet af besøg fra forskellige browsere eller computere. Derudover gemmer Google Analytics også cookies med oplysning om trafikkilden til et besøg, og hvordan brugeren har navigeret på molslinjen.dk. Alle cookies som Google Analytics gemmer er anonyme og har et tilfældigt generet brugernummer. Alle Google Analytics cookies har et navn der indeholder 'UTM' og er 3. part cookies. Du kan se den fulde beskrivelse af Google Analytics cookies her (på engelsk). Du kan fravælge brugen af Google Analytics Cookies her (på engelsk).
7.3 Fravalg af cookies
Du kan vælge at fravælge cookies, men det vil dog betyde at mange hjemmesider, heriblandt molslinjen.dk, ikke vil fungere optimalt. Hvis du ønsker at fravælge cookies kan du finde information om hvordan du gør via denne side: http://minecookies.org/cookiehandtering
7.1 Logstatistik bruges på alle Molslinjen A/S’ hjemmesider, herunder blandt andet molslinjen.dk, og betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende et website har haft, hvor de kommer fra, på hvilken del af websitet dette forlades med mere. Logstatistik anvendes blandt andet med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og til at skabe øget brugervenlighed.
7.2 Molslinjen A/S har ophavsret til alt materiale, der publiceres på hjemmesiden.
Materialet må ikke distribueres eller reproduceres uden tilladelse. Der må frit linkes til information på hjemmesiden. Såkaldte ’dybe links’ er også tilladt, kontakt evt. molslinjen@molslinjen.dk for direkte links.7.3 Molslinjen A/S tager forbehold for ændringer af information og evt. fejl på virksomhedens hjemmesider. Informationen på hjemmesiderne opdateres løbende, men fejl kan forekomme. Molslinjen A/S er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tab som følge af brug af information på hjemmesiderne. Links til tredjeparts servere er uden ansvar for Molslinjen A/S, ligesom indholdet af tredjeparts server er uden ansvar for Molslinjen A/S. Downloads af dokumenter fra Molslinjen A/S’ hjemmesider sker på brugerens eget ansvar.
7.4 Ved at benytte dette website accepterer brugeren vilkårene i dette dokument. Indholdet opdateres efter behov, for at man som bruger altid ved, hvilken information Molslinjen A/S indsamler og hvorfor. Molslinjen A/S forbeholder sig retten til når som helst at ændre, tilføje eller fjerne dele af dokumentet. Besøg derfor disse sider og kontroller om noget er blevet ændret. Hvis man fortsætter med at benytte Molslinjen A/S’ hjemmesider efter ændringer er foretaget, godkender brugeren dermed ændringerne. Ved at bestille en billet via en af Molslinjen A/S’ hjemmesider accepterer brugeren samtidig, at Molslinjen A/S benytter personoplysninger ifølge de oplysninger, Molslinjen A/S har givet i dette dokument. Molslinjen A/S følger persondataloven.
8.1 Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til Molslinjen A/S på kundeservice@molslinjen.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk
8.2 Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse kundeservice@molslinjen.dk
8.3 Retten til at klage bortfalder efter 180 dage, da en række af de oplysninger, vi bruger til at behandle din klage, slettes efter denne periode.
Ret til erstatning i tilfælde af død eller personlig tilskadekomst
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 250.000 SDR i alle tilfælde, undtagen tilfælde uden for transportørens kontrol (fx krig, naturkatastrofe, tredjemands handling). Erstatning kan udgøre op til 400.000 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 400.000 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.Ret til erstatning for tab af eller skade på håndbagage
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.
Ret til erstatning for tab eller skade på bagage ud over håndbagage
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 12.700 SDR (køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet), undtagen hvis transportøren kan bevise, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ret til erstatning for tab eller skade på værdigenstande
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 3.375 SDR for tab eller skade på pengebeløb, omsættelige værdipapirer, guld, sølv, juveler, ornamenter og kunstgenstande, såfremt disse har været deponeret hos transportøren til sikker opbevaring.
Ret til erstatning for tab eller skade på bevægelseshjælpemidler eller andet specifikt udstyr tilhørende passagerer med nedsat bevægelighed
Passageren har ret til erstatning fra transportøren svarende til udskiftningsværdien eller reparationsomkostningerne af det pågældende udstyr, medmindre hændelsen skete uden transportørens fejl eller forsømmelse. Transportørens fejl og forsømmelser er en forudsætning i tilfælde af en søulykke.
Ret til forskudsbetaling i tilfælde af en søulykke
I tilfælde af død eller personlig tilskadekomst, får passageren eller anden person med ret til erstatning ret til en forskudsbetaling til dækning af øjeblikkelige økonomiske behov. Betalingen beregnes på baggrund af den lidte skade og skal opgøres inden 15 dage og må ikke være mindre end 21.000 EUR i tilfælde af død.
Fremgangsmåde
Skriftlig meddelelse
I tilfælde af skade på håndbagage eller anden bagage skal passageren indgive rettidig skriftlig meddelelse herom til transportøren. Manglende overholdelse heraf vil resultere i, at passageren mister sin ret til erstatning.
Frister for udøvelse af passagerens rettigheder
Generelt skal enhver forsikringssag for en domstol være påbegyndt inden for en periode på 2 år. Starttidspunktet for denne frist kan variere afhængig af tabets art.
Undtagelser vedrørende erstatningsansvar
Transportørens erstatningsansvar kan nedsættes, hvis denne beviser, at en passagers død eller personlig tilskadekomst eller skade på dennes bagage skyldtes eller var begrundet i passagerens fejl eller forsømmelse.
Begrænsninger på de forskellige beløb for erstatning gælder ikke, såfremt det bevises, at skaden skyldes en handling fra transportøren eller en af transportørens ansatte eller agenter eller af den udførende transportør, og handlingen er udøvet med det formål at forårsage sådan skade eller med den viden, at skaden muligvis ville opstå.
Befordringsbestemmelser
Befordring af passagerer, biler og rejsegods på vore færger eller af os chartret færge finder sted efter Molslinjen A/S’ Almindelige Forretningsbetingelser som kan læses på molslinjen.dk. I tillæg hertil gælder nærværende befordrings-bestemmelser for dit ophold ombord på færgen.
Nærværende Befordringsbestemmelser er gældende fra d. 26. januar 2024.
Den rejsende skal ved ombordkørsel/-stigning være i besiddelse af billet eller lignende gyldig rejsehjemmel. Billetter kan købes på molslinjen.dk, telefonisk samt ved check-in. På molslinjen.dk finder du også en komplet oversigt over alle billettyper og de tilhørende regler for ændring og refusion. Billet løses forud for afgangen og skal opbevares under rejsen. Rederiet forbeholder sig ret til at opkræve kontrolafgift på DKK 750 dersom der konstateres ombordkørsel/-stigning uden gyldig rejsehjemmel. Refundering af billetter, uanset årsag, sker via email til rederiet på kundeservice@molslinjen.dk.
Ved befordring af syge kan rederiet forlange lægeattest, ligesom man kan forlange ledsagelse af den syge under rejsen. Pleje af syge eller lægetilsyn kan ikke finde sted. Rederiet påtager sig ikke ombord- eller ilandbringelse af syge, medmindre sygdommen er opstået under rejsen.
De rejsende er pligtige til at overholde kaptajnens og skibsofficerernes anvisninger jf. sølovens § 408. Beskadigelse af rederiets inventar og andres ejendele vil medføre erstatningskrav. Berusede personer kan nægtes befordret, selv om de er i besiddelse af billet. Udskænkning af stærke drikke til berusede personer samt til personer under 18 år er ifølge loven ikke tilladt. Børn under 7 år må ikke rejse alene, men skal ledsages af en person, som er mindst 16 år gammel. For personer med handicap eller andre behov for særlig assistance imødekommer rederiet ønsker til parkering tæt på elevator i det omfang, det er muligt. Under overfarten er ophold på vogndækket forbudt, ligesom rygning ikke er tilladt noget sted på færgen. De rejsende må ikke, uden rederiets tilladelse, tilbyde varer til salg, omdele tryksager, reklamer, vareprøver, foranstalte indsamlinger eller lignende om bord og i land. Der må ikke nydes medbragt mad og drikkevarer i Business Loungen og i færgens restaurant.
Udskænkning af stærke drikke til berusede personer samt til personer under 18 år er ifølge loven ikke tilladt. Siddepladserne i Restauranten er forbeholdt gæster, der køber produkter fra Restaurantens sortiment. Der må ikke nydes medbragt mad og drikkevarer i Restauranten, men i dertil indrettede områder. Husdyr må ikke medbringes i restauranten samt i Molly's Diner- og BARISTA's COFFEE SHOP-ekspeditionsområderne. Reklamation over forholdene i Restauranten, Molly's Diner og BARISTA's COFFEE SHOP rettes i almindelighed til personalet i den pågældende afdeling.
Kæledyr kan med fordel efterlades i bilen under overfarten. Medbragte kæledyr i passagerområderne skal føres i snor eller opbevares i egnede kasser, og må medbringes i de særlige ”hunde-områder” om bord
Værdigenstande glemt hos Molslinjen A/S afleveres til Politiet. Glemt medicin overleveres til Politiet eller til destruktion på et apotek, hurtigst muligt. Andet hittegods opbevares af Molslinjen A/S i op til 7 dage, hvorefter det destrueres eller udleveres til velgørende formål. Hittegods kan efterlyses på molslinjen.dk.
Farligt gods er ikke tilladt om bord på hurtigfærgerne.
Reklamation over forholdene om bord skal rettes til personalet i den pågældende afdeling. Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiet via vores helpdesk.
Skulle der opstå en skade på køretøjer, personer, rejsegods eller gods evt. i transportbeholder om bord, kan eventuelle krav kun gøres gældende overfor Molslinjen A/S, såfremt der er udfyldt en skadesrapport. Kontakt derfor personalet om bord på færgen med det samme i tilfælde af uheld. En udfyldt skadesrapport betyder dog ikke, at Molslinjen A/S automatisk anerkender ansvaret. Skaden kan anmeldes til rederiet ved at udfylde denne formular
Molslinjen A/S færger er dansk registrerede og sikkerhedssprogene om bord er dansk.
Passagerrettigheder
Vi følger Forordning (EU) nr. 1177/2010 om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje, disse finder anvendelse fra den 18. december 2012
Resumé af bestemmelserne om passagerers rettigheder kan ses ved at følge linket til EU’s resumé, til højre på denne side.
Følg linket her til EU's resumé.