Molslinjen A/S
Persondatapolitik
Molslinjen A/S
Persondatapolitik
Din privatsfære er vigtig for os. Du skal føle dig sikker, når du køber billetter og handler hos os.
Derfor sørger vi internt i Molslinjen A/S i samarbejde med vores uvildige eksterne rådgiver for databeskyttelse, at overholde de databeskyttelsesretlige regler, herunder EU's generelle forordning om databeskyttelse (databeskyttelsesforordningen) og databeskyttelsesloven.
Dertil kommer, at vi ved hjælp af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger sikrer vores IT-systemer mod uvedkommendes adgang til, ændring eller distribution af dine data samt mod tab og ødelæggelse.
Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, og hvordan du kan varetage dine rettigheder her.
Du kan til enhver tid hente og udskrive Persondatapolitikken nederst på alle vores websider via sektionen ”Databeskyttelse”.
Molslinjen A/S er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig. Klaus Hedegaard, Head of IT, er ansvarlig for Molslinjen A/S' administration af persondata.
Vores kontaktoplysninger er:
Molslinjen A/S, CVR-nr. 17 88 12 48, Færgevej 7A, 8000 Aarhus C, tlf. nr. 70 10 14 18, e-mail: persondata@molslinjen.dk
Ved generelle forespørgsler om databeskyttelse og anmodninger om oplysninger bedes du skriftligt kontakte Molslinjen A/S' databeskyttelsesteam på persondata@molslinjen.dk med præcis angivelse af dit anliggende og dine kontaktoplysninger.
Vi behandler dine personoplysninger til flere forskellige formål, der for overskuelighedens skyld vil blive gennemgået hver for sig i det følgende:
Når du køber/booker en billet, eventuelt inklusiv forplejning på MOLSLINJEN A/S’ websites og apps indsamler vi følgende almindelige personoplysninger om dig:
- Tlf. nr.
- Postnummer
- Land (baseret på telefonnummer)
- Nummerplade (valgfrit)
- Personalekortdata, dvs. personalkortnummer samt det navn, der er angivet på personalekortet
Alt afhængig af billettypen vil vi desuden på visse færgeruter registrere for gående billetter, om der er børn med på rejsen, om det er handicapbillet eller pensionistbillet.
Når du indgår en aftale om turkort og pendling kan vi bede om følgende ekstra oplysninger:
- Navn
- Adresse
- Firma
- CVR-nummer
- Kontaktperson
- Nummerplade (valgfrit)
- BroBizz nummer
Aftaleoprettelse for pendlere på ruten Esbjerg-Fanø kræver desuden, at du angiver køn og fødselsdato til validering af bopæl.
Hvilke personoplysninger, der indsamles i de enkelte tilfælde, afhænger af den konkrete rejse, der bookes.
Molslinjen A/S indsamler oplysningerne med det formål at kunne opfylde vores kontrakt og således for at kunne:
- Registrere dit køb
- Registrer køb af turkort
- Registrer køb af turkort til erhvervsbrug
- Sende billetreservationen til din e-mailadresse.
- Foretage evt. efterfølgende ændringer i billetreservationen.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger i forbindelse med køb af billetter er som udgangspunkt databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, idet behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelse af en kontrakt, som du er part i.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Vi opbevarer som udgangspunkt dine personoplysninger, der relaterer sig til køb af billetter, turkort og aftaler fra købstidspunktet og op til 3 år efter booket afgangsdato.
Afgivende oplysninger om din nummerplade til at lette billet ekspeditionen/indtjekning i vores automater vil blive opbevaret i tre år efter afgangsdato.
Navn, køn og fødselsår der indsamles jf. Dansk lovgivning og kontrakt med staten, på alle rejsende på ruterne Køge-Sassnitz, Køge-Rønne, Aarhus-Odden og Odden-Ebeltoft slettes ved færgens ankomst til slutdestinationen, medmindre disse oplysninger ligeledes er afgivet til MOLSLINJEN A/S i anden sammenhæng, f.eks. ved konkurrencedeltagelse eller ved oprettelse af en profil på MOLSLINJEN A/S’ websites eller app for hurtig check-in ved overfarter med krav fra staten om navneregistrering. Der henvises i den forbindelse til afsnittet vedr. markedsføring.
Retsgrundlaget for vores behandling af kundens handicap oplysninger ved køb af billetter er som udgangspunkt det retlige grundlag for behandlingen under kundens samtykke i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a. Handicapoplysninger kan afgives telefonisk eller på mail til billetkontoret af den rejsende under samtykke til registrering på billet for behov om eks. parkering i nærhed af elevator eller assistance i forbindelse med gangbesvær.
Dine bank- og betalingsoplysninger (kreditkortoplysninger) bliver hverken indsamlet, behandlet eller gemt i vores IT-systemer. Afviklingen af betalinger sker udelukkende i betalingstjenesteudbyders IT-systemer. Den pågældende betalingstjenesteudbyder er selvstændig dataansvarlig for behandlingen af dine betalingsoplysninger.
Vi benytter udelukkende betalingstjenesteudbydere, som er certificeret i henhold til PCI DSS, og som dermed overholder de strengeste krav til sikker håndtering og lagring af kreditkortoplysninger. PCI DSS er en forkortelse for ”Payment Card Industry Data Security Standard” og er baseret på sikkerhedsprogrammerne Visa AIS (Account Information Security) og MasterCard SDP (Site Data Protection).
Vi benytter på nuværende tidspunkt nedenstående betalingstjenesteudbyder til afvikling af kreditkortbetalinger:
Altapay A/S, CVR-nr. 31 87 25 96, Gyngemose Parkvej 50, 2860 Søborg
Dine bank- og betalingsoplysninger (kreditkortoplysninger) bliver hverken indsamlet, eller gemt i vores IT-systemer uanset om betalingen foregår vi vores PCI DSS godkendte betalingsterminaler eller MOTO betalingsløsning. Afviklingen af betalinger sker udelukkende i betalingstjenesteudbyders IT-systemer. Den pågældende betalingstjenesteudbyder er selvstændig dataansvarlig for behandlingen af dine betalingsoplysninger.
Vi benytter udelukkende betalingstjenesteudbydere, som er certificeret i henhold til PCI DSS, og som dermed overholder de strengeste krav til sikker håndtering og lagring af kreditkortoplysninger. PCI DSS er en forkortelse for ”Payment Card Industry Data Security Standard” og er baseret på sikkerhedsprogrammerne Visa AIS (Account Information Security) og MasterCard SDP (Site Data Protection).
Vi benytter på nuværende tidspunkt nedenstående betalingstjenesteudbyder til afvikling af kreditkortbetalinger i vores billetkontorer:
- Bambora Online A/S (MOTO løsning), CVR-nr. 28 85 50 60, Alfred Nobels Vej 21 A, 1., 9220 Aalborg Øst.
- PayEx A/S, CVR-nr. 70 98 69 14, Kejsergade 2, 1155 København
For at kunne forbedre vores hjemmeside og brugeroplevelsen i øvrigt i forbindelse med køb af billetter mv. anvender vi dit billetnummer og e-mail til udsendelse af kundeanalyser. Det kan derfor forekomme, at du modtager en henvendelse fra os via e-mail, hvor vi anmoder om dine bemærkninger via bl.a. Epinion og Analyse Danmark i forbindelse med dit køb foretaget hos Molslinjen A/S. Disse behandlinger er foretaget på basis af vores interesse i at yde den bedst mulige service og målrette vores markedsføring, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Du har mulighed for at frabede sådanne henvendelser ved at kontakte os på kundeservice@molslinjen.dk.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Vi sammenkører de svar og de persondata, som du oplyser ved kundeanalysen, med dine øvrige oplyste persondata i vores database til brug ved kundeprofilering til markedsføring og statistik, herunder:
- Svar på spørgsmål fra analyserne
- Rejste du med eller uden børn
- Rejste du alene eller med andre
- Årsagen til din rejse
- Køn
- Aldersgruppe
- Geografi i form af postnummer og land
Vi opbevarer de oplysninger, som vi indhenter i forbindelse med vores kundeanalyser i 3 år.
Hvis der efterlyses hittegods fra en af Molslinjen A/S’ hjemmesider til postal forsendelse, behandler vi følgende almindelige personoplysninger om dig med henblik på at kunne imødekomme din forespørgsel og sende det efterlyste hittegods:
- Navn
- Adresse
- Dato for din tur (frivilligt)
- nr. (frivilligt)
- Billetnummer (frivilligt)
- Information om hvad du har mistet
Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger i relation til efterlysning af hittegods fra MOLSLINJEN A/S’ hjemmesider er databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse).
Vi opbevarer som udgangspunkt dine personoplysninger så længe, det er nødvendigt for det pågældende formål og således, indtil den pågældende hittegodssag er afsluttet.
På alle Molslinjen A/S’ hjemmesider indsamler vi oplysninger om dit besøg på hjemmesiden via ”cookies” i overensstemmelse med cookie bekendtgørelsen. Brugen af cookies forudsætter dog dit samtykke, jf. cookiebekendtgørelsens § 3.
Vi anvender cookies for at kunne optimere websitet og dets funktionalitet, for at skabe øget brugervenlighed på hjemmesiden i forbindelse med booking af billetter og med henblik på målrettet markedsføring.
Cookies er en standard teknologi som anvendes på de fleste websider. En cookie er en lille tekstfil, som gemmes på din Pc. Den gør blandt andet, at vi kan holde styr på din billetbestilling. Derudover giver den os statistik, som vi bruger til at gøre vores website bedre for vores brugere. Nogle browsere er sat til automatisk at acceptere cookies, men du har selv mulighed for at ændre indstillingerne, så cookies ikke bliver accepteret. Gør du det, vil det dog betyde, at hjemmesider tilhørende MOLSLINJEN A/S ikke vil fungere optimalt. Cookies giver os desuden mulighed for at registrere, om du har besøgt vores website tidligere, eller om du er på websitet for første gang.
Vi bruger Hotjar for bedre at forstå vores brugeres behov og for at optimere denne service og oplevelse. Hotjar er en teknologitjeneste, der hjælper os med bedre at forstå vores brugeres oplevelse (f.eks. hvor meget tid de bruger på hvilke sider, hvilke links de vælger at klikke på, hvad brugere gør, ikke kan lide osv.), og dette gør os i stand til at opbygge og vedligeholde vores service med brugerfeedback. Hotjar bruger cookies og andre teknologier til at indsamle data om vores brugeres adfærd og deres enheder. Dette omfatter en enheds IP-adresse (behandlet under din session og gemt i en uidentificerbar form), enhedens skærmstørrelse, enhedstype (unikke enhedsidentifikatorer), browseroplysninger, geografisk placering (kun land) og det foretrukne sprog, der bruges til at vise vores hjemmeside. Hotjar gemmer disse oplysninger på vores vegne i en pseudonymiseret brugerprofil. Hotjar er kontraktligt forbudt at sælge nogen af de data, der er indsamlet på vores vegne.
Disse behandlinger er foretaget på basis af vores interesse i at yde den bedst mulige service og målrette vores markedsføring, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Du har mulighed for at frabede sådanne henvendelser ved at kontakte os på kundeservice@molslinjen.dk
Nærmere information om de cookies, som vi anvender, og hvordan de kan fravælges, findes i vores cookiepolitik tilgængelig på vores hjemmesider og apps.
Vi behandler dit navn, e-mail adresse og tlf. nr. med det formål at kunne sende e-mails og SMS’er med servicemeddelelser relateret til dit køb i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b og f. Det drejer sig om velkommen-om-bord e-mails, altså emails med information om færgen og købet, SMS’er vedrørende eventuelle afgangsændringer og aflysninger,e-mails med mulighed for ændring af billetten, samt advarsel om snarlig udløb af købte klip på turkort.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.
Vi opbevarer de oplysninger, som vi indhenter i forbindelse med servicemeddelser i 3 år.
Vi anvender kun dine data til egne reklameformål.
Vi behandler dit tlf. nr., e-mail adresse, og dine øvrige registrerede persondata i vores systemer, herunder adresse/postnummer, årsagen til din rejse, samt dine data fra kundeanalyser og dine køb til at udsende relevante nyhedsbreve via e-mail i tilfælde af, at vi har registreret din tilmelding fra en af vores tilmeldingsformularer eller som led i dit køb, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, og markedsføringslovens § 10, stk. 1. Du modtager således kun nyhedsbreve fra Molslinjen A/S, hvis du har afgivet dit samtykke hertil.
Ved tilmelding til nyhedsbreve giver du tilladelse til, at MOLSLINJEN A/S må sende dig 1-2 ugentlige nyhedsbreve via e-mail. Frekvensen kan i særlige kampagneperioder overstige 1- ugentlige mails. Nyhedsbrevene indeholder tilbud, nyheder samt information om aktuelle kampagner indenfor MOLSLINJEN A/S’ samlede produktsortiment og færgelinjer. Nyhedsbrevene kan også indeholde information om samarbejdspartnere, men de sendes altid fra Molslinjen A/S, om f.eks. konkurrencer, rabat på hotelovernatninger information om lokale tilbud og rejseinspiration på slutdestinationerne, turistinformation samt billetter til den kombinerede busrute med færgeoverfart kaldet KOMBARDO EXPRESSEN.
Tilmeldingen styres for hvert færgelinjenavn, som vi markedsfører, herunder MOLSLINJEN, BORNHOLMSLINJEN, LANGELANDSLINJEN, SAMSØLINJEN, FANØLINJEN og ALSLINJEN, men produkterne og ydelserne, som vi markedsfører ved de enkelte tilmeldinger, kan omfatte alle færgelinjer.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Vi opbevarer de oplysninger, som vi behandler i forbindelse med vores nyhedsbreve, indtil din eventuelle afmelding. Herefter vil de blive slettet eller anonymiseret. Registreringen af selve afmeldingen sammenholdt med email-adressen opbevares fortsat for at kunne overholde lovgivningen i forhold til spam i forbindelse med markedsføring af tilsvarende produkter.
MOLSLINJEN tracker hvor mange og hvem der åbner nyhedsbrevet, hvornår nyhedsbrevet åbnes (Dato og tidspunkt), og hvilke links der klikkes på, om der gøres fra en mobilenhed eller en browser, og operativsystem. Disse informationer benytter vi til at analysere, hvilke artikler nyhedsbrevlæserne klikker sig videre til, og tilrettelægger på denne baggrund fremtidige nyhedsbreve ud fra dette.
MOLSLINJEN behandling sker på baggrund af vores legitime interesse i at kunne tilrettelægge fremtidige nyhedsbreve ud fra de informationer, der indsamles, fj. Databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra f (interesseafvejningsreglen).
Se vedrørende afmelding af nyhedsbrev under afsnittet nedenfor.
Vi behandler dit navn, e-mail adresse, tlf. nr. og dine øvrige registrerede persondata i vores systemer med det formål at kunne sende relevant information via e-mail om færgebilletter og tilhørende ydelser til den færgelinje, som du tidligere har købt billet til, samt om rabatmuligheder med turkort og pendleraftaler i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, og markedsføringslovens § 10, stk. 2.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Vi opbevarer de oplysninger, som vi indhenter i forbindelse med markedsføring af tilsvarende produkter i 3 år.
Se vedrørende afmelding af markedsføring af tilsvarende produkter under afsnittet nedenfor.
Vi behandler din e-mail adresse og dine øvrige registrerede persondata i vores systemer i forbindelse med remarketing.
Formålet med behandlingen er markedsføring med information om vores produkter og ydelser.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger i forbindelse med remarketing er din tilmelding til vores elektroniske markedsføring og nyhedsbrev jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1.
Vi anvender din e-mailadresse og dine øvrige registrerede persondata fra dine køb og nyhedsbrev tilmeldinger til Facebook, Instagram, LinkedIn og Google, så disse medier på Molslinjen A/S’ vegne kan bruge oplysningerne til gruppemålrettet reklame vedrørende vores produkter.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Vi opbevarer dine personoplysninger, som vi har behandlet i relation til remarketing i 3 år.
MOLSLINJEN anvender eksterne databehandlere, der opererer inden for EU og EØS, til behandling af persondata, samt til drift, vedligehold og udvikling af MOLSLINJEN’s øvrige systemer.
Dine persondata videregives ikke til 3. part uden dit specifikke samtykke, ligesom enhver databehandling foretaget af en ekstern databehandler sker i henhold til instruks, og under opsyn fra MOLSLINJEN.Molslinjen A/S behandler alene de data som du oplyser os, i form af købs- og rejsedata, online klik- og adfærdsdata i e-mails, på websites og sociale medier, samt data oplyst via kundeanalyser, spørgeskemaer og formularer. Dine data anvendes med henblik på at kunne målrette tilbud og kommunikation bedst muligt til den enkelte kunde pr. post, e-mail eller SMS og via remarketing i online medier, jf. punkt 2.6.1 til 2.6.3 i vores persondatapolitik.
Data anvendes desuden til forbedring af vores produkter og ydelser som væsentlig leverandør af trafikale infrastrukturydelser i Danmark, baseret på anonymiserede data i vores analysesystemer, og til understøttelse af den generelle markedsføring.
Vi opdaterer oplysningerne i takt med nye registrerede persondata og i takt med anonymisering af persondata.
Du kan til enhver tid nemt afmelde nyhedsbrev og markedsføring vedrørende tilsvarende produkter. Det kan ske enten fra link i bunden af de fremsendte e-mails, eller du kan skrive til os på kundeservice@molslinjen.dk, hvis ikke du ønsker henvendelser med oplysning af e-mailadresse samt hvilke færgelinje, som du ønsker af afmeldes fra. Vær venligst opmærksom på, at der kan gå op til 48 timer fra du klikker på afmeldingslinket, til det er slået igennem i alle vores systemer. Henvendelser til kundeservice har en længere behandlingstid, som kan variere alt efter ferieperioder.
Afmeldinger sker separat til hvert færgelinje navn, som vi markedsfører, herunder MOLSLINJEN, BORNHOLMSLINJEN, LANGELANDSLINJEN, SAMSØLINJEN, FANØLINJEN og ALSLINJEN. Hvis du var tilmeldt nyhedsbrev fra flere af ovennævnte færgelinjer ved afmelding, vil du fortsat modtage nyhedsbreve fra den eller de færgelinjer, som du ikke har afmeldt.
Registreringen af selve afmeldingen sammenholdt med email-adressen opbevares fortsat for at kunne overholde lovgivningen i forhold til spam i forbindelse med markedsføring af tilsvarende produkter.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger.
Indsigelse
Du har til enhver tid ret til af grunde, som vedrører din særlige situation, at gøre indsigelse mod en behandling af dine personoplysninger, som sker i henhold til databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser) i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 21.
Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.
Hvis du gør indsigelse, behandler vi ikke længere dine persondata, medmindre vi kan dokumentere ufravigelige, beskyttelsesværdige grunde til behandlingen, som vejer tungere end dine interesser, rettigheder og friheder, eller behandlingen anvendes til at gøre retlige krav gældende, til at udøve dem eller forsvare dem. Dette gælder også for en profilering, som er baseret på disse bestemmelser.
Yderligere rettigheder
- Information: (Du har ret til information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger).
- Indsigt: (Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger).
- Berigtigelse (Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet).
- Sletning: (I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer).
- Begrænsning af behandlingen: (Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset).
- Dataportabilitet: (Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring).
- Klagemulighed til Datatilsynet: (Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk).
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du kan finde på www.datatilsynet.dk.
Kontakt Molslinjen A/S: Sådan kan du udøve dine rettigheder
For at varetage dine rettigheder kan du kontakte Molslinjen A/S’ databeskyttelsesteam ved at skrive til persondata@molslinjen.dk.
Vi behandler vederlagsfrit dine forespørgsler med det samme og i henhold til lovmæssige bestemmelser og meddeler dig, hvilke foranstaltninger vi har truffet.
Persondatapolitikken skal fra tid til anden tilpasses de faktiske forhold og retsstillingen. Kontrollér altid Persondatapolitikken, før du benytter vores tilbud, for at være ajour med mulige ændringer eller opdateringer.
Status pr.: 04.05.2023
Politik for dataetik
Denne politik for dataetik beskriver rammerne, og arbejdet med dataetik i Molslinjen A/S (”Molslinjen” eller ”Selskabet”). Molslinjen A/S følger statens ejerskabspolitik og anbefalinger for god selskabsledelse under hensyn til Molslinjen A/S' særlige forhold og ejerforhold.
Politikken er offentliggjort den 3. februar 2023 på Selskabets hjemmeside (www.molslinjen.dk), hvor den vil kunne tilgås, så længe den er gældende.
Formålet med politikken for dataetik er at rammesætte Molslinjens syn på dataetik og sikre transparens i forhold til, hvordan Molslinjen forholder sig til persondata.
Følgende principper for Molslinjen A/S' dataetik udmønter sig i forlængelse af denne politik.
Molslinjen A/S efterlever reglerne for databeskyttelse. Disse regler udgør grundlaget for Molslinjen arbejde med dataeetik.
Det er en grundlæggende værdi for Molslinjen A/S at værne om og have respekt for kunders, leverandørers, jobansøgeres og medarbejderes privatliv.
- Molslinjen ønsker at kommunikere transparant om, hvordan selskabet håndterer og behandler persondata. Molslinjens privatlivspolitikker for kunder, leverandører, jobansøgere og medarbejdere kan derfor til enhver tid tilgås på MOLSLINJENs webside, ligesom privatlivspolitikken for medarbejdere kan tilgås på Molslinjen intranet.
- Privatliv skal som udgangspunkt vægtes højest i situationer, hvor privatliv skal afvejes i forhold til andre rimelige og væsentlige hensyn. I tilfælde hvor dette ikke kan lade sig gøre, hvilket for eksempel kan være som konsekvens af sikkerhedshensyn eller lovgivning, skal den pågældende medarbejder give en forklaring til Molslinjens ledelse.
- Molslinjen værner om sikkerheden for behandlingen af persondata og sikrer, at persondata ikke bliver opbevaret i et længere tidsrum end nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles. Molslinjen følger generelt den opbevaringsfrist, der gælder efter bogføringsloven.
Åbenhed og transparens samt udvikling af en ’positiv fejlkultur’ blandt Molslinjen A/S' medarbejdere skal sikre, at åbenhed omkring fejl og problemer fører til forbedring.
- Molslinjen tilstræber fejlfri omgang med persondata, men selv med de bedste standarder og procedurer vil der undertiden ske fejl, databrud og -lækager, enten hos Molslinjen selv eller hos selskabets underleverandører.
- Eventuelle udfordringer og dilemmaer skal kunne drøftes og løses på tværs af medarbejdergrupper, ligesom en ’positiv fejlkultur’ skal medføre, at fejl og problemer fører til løbende forbedring, så Molslinjen A/S lærer af disse fejl.
- Forbedring vil kun ske ved hjælp af en åben dialog om eventuelle udfordringer samt løbende information til kunder, ledelse og myndigheder herom. På den måde kan Molslinjen og de øvrige parter lære af hinandens erfaringer.
- Molslinjen A/S' medarbejdere kan til enhver tid trygt rapportere til ledelsen, hvis de oplever adfærd, der kan være i strid med det dataetiske regelsæt og interne procedurer. Ved alvorlige forhold kan Molslinjens Whistleblowerordning anvendes, såfremt fuld anonymitet ønskes. Indberetning kan for eksempel anvendes i tilfælde, hvor medarbejdere vurderer, at andre har udnyttet systemadgang til at skaffe sig oplysninger om kunder, uden at der er et arbejdsmæssigt behov til stede.
Molslinjen A/S' medarbejdere har tavshedspligt og gennemgår on-boarding forløb, hvor politikker og procedure om, hvordan persondata skal behandles.
- Molslinjen A/S sikrer, at medarbejdere er velinformerede om dataetik, datasikkerhed og korrekt behandling af persondata, blandt andet gennem on-boarding forløb og løbende træning af samtlige medarbejdere.
- Som transportvirksomhed kommer Molslinjen uvægerligt i forbindelse med både almindelige og følsomme persondata, og disse data er underlagt restriktive regler for opbevaring og behandling.
- Molslinjen A/S' medarbejdere er gennem deres ansættelseskontrakter underlagt tavshedspligt – også i forhold til persondata.
Molslinjen A/S videresælger ikke persondata
- Molslinjen A/S sælger ikke og oplyser i selskabets privatlivspolitikker for henholdsvis kunder, leverandører, jobansøgere og medarbejdere, hvilke modtagere Molslinjen A/S kan videregive personoplysninger til.
Molslinjen A/S udleverer alene kunders data til myndigheder på baggrund af databehandleraftaler, eller hvis der er pligt hertil ifølge lovgivning, domstols- eller myndighedsafgørelse, eller hvis kunden har givet samtykke hertil.
- Molslinjen A/S er underlagt lovgivning, som kræver indsamling og opbevaring af en række persondata. Dette gælder for eksempel navneregistrering i forbindelse med overfarter på enkelte ruter.
Machine learning, kunstig intelligens og brug af algoritmer skal øge selvbetjeningen for Molslinjen A/S' kunder.
- Molslinjen A/S bruger primært teknologierne til at optimere lastning af færger og beregne kapacitet på færgerne i rederiet.
- Molslinjen A/S vil anvende disse teknologier til at stille kunder bedre, for eksempel gennem selvbetjente løsninger og sikre passagerer kan sikres en plads, når de ønsker at rejse på en af Molslinjen A/S' mange ruter. Kunden skal have vished for, at egentlige afgørelser, som træffes af Molslinjen A/S (for eksempel opsigelse af kundeforhold), altid bliver behandlet og endeligt godkendt.
- Danske myndigheder skal ved anmodning kunne tilgå og kontrollere anvendte algoritmer for at verificere, at disse ikke er programmeret til at levere diskriminerende eller forudindtagede resultater.